.tiff 2024

Emerging Belgian Photography

Untitled © Elise Dervichian & Lina Wielant

28.06.24 - 18.08.24

FOMU presenteert voor de twaalfde keer een nieuwe selectie veelbelovende kunstenaars met .tiff. Ontdek hun werk in het Zuiderpershuis.

Selectie .tiff 2024: Romain Cavallin, Elise Dervichian & Lina Wielant, Romane Iskaria, Ksenia Kuleshova, Catherine Lemblé, Nathan Mbouebe, Angyvir Padilla, Marcel Top, Marens van Leunen en Laure Winants.

Met .tiff ondersteunt FOMU elk jaar tien kunstenaars en fotografen met een Belgische connectie. .tiff werpt een frisse blik op de mogelijkheden van fotografie en is een staalkaart van de verscheidenheid en dynamiek van het fotografische landschap in België.

Het is een flexibel traject dat inspeelt op de behoeften van opkomende kunstenaars. Voor hen omvat het programma, naast het portfoliomagazine en expo, ook netwerkmomenten met internationale professionals en coachingsessies.

Voor de selectie werkt FOMU samen met een externe jury. Dit jaar bestaat die uit Tom Callemin (kunstenaar en lid van .tiff editie 2014), Damarice Amao (curator Centre Pompidou Parijs) en Pieter Vermeulen (kunstcriticus en curator).

De tentoonstelling vindt dit jaar plaats in het Zuiderpershuis (op vijf minuten wandelen van FOMU). In de nazomer reist de expo door naar De Brakke Grond in Amsterdam

.tiff magazine is te koop in de FOMU shop voor €7.

.tiff maakt deel uit van FUTURES, een samenwerking tussen FOMU en een groeiend aantal Europese partners (21). Futures organiseert jaarlijks verscheidene evenementen gericht op jonge talent. Ontdek de volledige kalender met meet-ups en events in Zagreb en Arles o.m., op hun website.

Met de genereuze steun van Walufin N.V.

FOTOGRAFEN

Catherine Lemblé - Only Barely Still

Met Only Barely Still richt Catherine Lemblé haar lens op de onderbelichte aanwezigheid van vrouwen in het Noordpoolgebied, met een focus op Spitsbergen (Noorwegen). Het poolgebied werd lange tijd beschreven als een desolaat, onherbergzaam landschap waar alleen de sterkste mannen konden overleven. Dit weerspiegelt zich in de literatuur en de verhalen die zich er afspelen. Tijdens haar veelvuldige verblijven op Spitsbergen ontmoette Lemblé vrouwelijke mecaniciens, expeditieleiders, gidsen, kunstenaars, studenten, taxichauffeurs, een dominee, … Weg van het stereotiepe beeld, reikt Catherine met haar foto’s een nieuw visueel narratief aan over het Noordpoolgebied en onze collectieve verbeelding.

Only Barely Still © Catherine Lemble

Ksenia Kuleshova - Ordinary people

Het leven voor mensen uit de LGBTQ+ gemeenschap in Rusland, Armenië en Georgië wordt door steeds strengere wetgeving almaar moeilijker. De wetten werken als katalysator voor onverdraagzaamheid tegenover mensen die buiten de traditionele relaties en geaardheid vallen. Ksenia Kuleshova documenteert het dagelijks leven van diverse koppels en focust op momenten van vreugde en veerkracht. Al meer dan vijf jaar bouwt ze duurzame relaties op met haar ‘helden’, zoals Kuleshova hen noemt. Haar foto’s en video’s schetsen een oprecht portret van een gemeenschap onder enorme druk.

Ordinary People © Ksenia Kuleshova

Romain Cavallin - Montbéliard

Montbéliard is een stad in het oosten van Frankrijk, vlak bij de Zwitserse grens. Het is de plek waar Romain Cavallin is opgegroeid, maar ook de bakermat van autofabrikant Peugeot. Elke keer wanneer Cavallin zijn thuisstad bezoekt, is hij getroffen door de sociale transformatie die de stad doormaakt. De Peugeot-fabriek streek er neer in 1912 en stelde op haar hoogtepunt in 1970 meer dan 40.000 arbeiders tewerk. Door de technologische vooruitgang zijn dat er vandaag nog maar 9.000. Dit heeft ingrijpende gevolgen: de bewoners en het landschap worden volledig gedomineerd door de veranderende industriële productiemethodes.

Montbéliard © Romain Cavallin

Marcel Top - Nemo Smith is Not a Politician

Nemo Smith is geen politicus: hij is het gemiddelde van alle Britse politici. Marcel Top genereerde hem door een algoritme los te laten op portretten en profielen van huidige parlementsleden in het Verenigd Koninkrijk. Het resultaat is Nemo Smith: een ultra-realistisch 3D-model van de meest generieke politicus die je kan bedenken. Smiths campagne bevat geen constructieve voorstellen, maar is een toonbeeld van zuivere antipolitiek geïnspireerd op partijen die angst en polarisatie uitvergroten om stemmen te winnen.

Nemo Smith is Not a Politician © Marcel Top

Marens van Leunen - Helmersstraat

Marens van Leunen maakt foto’s in het appartement waar ze is opgegroeid en waar haar vader nog steeds woont. Voor zo lang Van Leunen zich kan herinneren, koopt en verkoopt haar vader spullen op het online platform Marktplaats.nl. Geleidelijk aan ontstaan er verzamelingen van gelijkaardige objecten. Van Leunen transformeert de banale voorwerpen tot absurde sculpturen. Ook al komt haar vader zelden in beeld, toch zijn de stillevens een intiem portret van hun relatie.

Helmersstraat © Marens van Leunen

Laure Winants - Time Capsule

Tijdens verschillende oceanografische expedities naar het Noorden, werkt Laure Winants samen met glaciologen en andere wetenschappers uit diverse disciplines. Ze onderzoeken het smeltende ijs en de geheimen van miljoenen jaren oud die daardoor onthuld worden. IJs is ook letterlijk het optische perspectief dat je in Time Capsule ziet. Zo gebruikt Winants bijvoorbeeld opgeboorde ijskernen als lens of prisma, wat wonderlijke kleuren creëert op analoog fotopapier. Glaciologen gebruiken deze beelden op hun beurt weer als nieuw studiemateriaal. Time Capsule verkent zo de evolutie van tijd op een schaal die je als mens nauwelijks kan bevatten en versmelt deze kosmische tijd met de klimaatverandering en inmenging van de mens.

Time Capsule © Laure Winants

Nathan Mbouebe - For All The Good Things and Everything in Between

For All The Good Things and Everything in Between is een visueel dagboek van Nathan Mbouebe's ontmoetingen met familie, vrienden of nieuwe kennissen. Het gevoel van verwondering dat hij tijdens deze momenten ervaart, krijgt verder vorm in de donkere kamer waar hij de beelden ontwikkelt. Zijn foto's verkennen het alledaagse bestaan en plaatsen het intieme en vertrouwde in een nieuw licht. ​

For All the Good Things and Everything in Between © Nathan Mbouebe

Angyvir Padilla - “Lo que no parece importante pero que siempre está ahí (...)”

Voor “Lo que no parece importante pero que siempre está ahí (...)” vraagt Angyvir Padilla haar moeder om haar favoriete voorwerpen in hun huis in Caracas (Venezuela) uit te kiezen en te fotograferen. Haar moeder blijkt vooral speelgoed uit de kindertijd van Angyvir te selecteren. Nadien gebruikt Padilla de foto’s als basis voor de kleine 3D-geprinte sculpturen. De transparantie van de objecten verwijst naar de vluchtigheid en het droomachtige van herinneringen. Voor Padilla die in België woont, is de samenwerking met haar moeder een manier om de afstand tussen hen te overbruggen. Door foto's om te zetten in tastbare objecten, vindt een stukje thuis zijn weg terug naar haar.

“Lo que no parece importante pero que siempre está ahí (…)” © Angyvir Padilla

Lina Wielant & Elise Dervichian - I’m her and sometimes she’s me

Elise Dervichian & Lina Wielant, die van kinds af aan bevriend zijn, krijgen frequent opmerkingen over hun uiterlijk en worden met elkaar vergeleken. Die ervaring nemen ze als uitgangspunt van hun werk: ze experimenteren met de performatieve aard van identiteit en transformeren zichzelf zelfs in elkaar. Dervichian & Wielant ontleden op speelse wijze de verwachtingen en stereotypen die op hen worden geprojecteerd. Zo eisen ze hun autonomie op en brengen ze hulde aan hun vriendschap.

Untitled © Elise Dervichian & Lina Wielant

Romane Iskaria - Los Encantos

In Los Encantos belicht Romane Iskaria het leven van de nakomelingen van de Quilombo gemeenschappen. Zij wonen in ‘The Land of Jurema’, een heilig gebied in het noordoosten van Brazilië. Quilombo is de benaming voor een gemeenschap die is gevormd door gevluchte tot slaaf gemaakte Zwarte mensen die bescherming zochten in ongerepte gebieden. Vandaag ondervinden Quilombo’s nog steeds de gevolgen van het koloniale verleden en strijden zij voor het behoud van hun land en voorouderlijke cultuur. In Los Encantos zoekt Iskaria ook naar een visuele vertaling van individuele en collectieve spirituele ervaringen. The Land of Jurema is immers een spirituele plek waar de grens tussen de werelden dun is.

Los Encantos - Romane Iskaria

PERSBEELDEN & INTERVIEWS

Voor persbeelden kun je contact opnemen met Isabelle Willems en Sarah Skoric.

Er is geen apart persmoment voorzien. De .tiff fotografen zijn allemaal aanwezig in het Zuiderpershuis op 27 juni en zijn beschikbaar voor interviews. Een interview of persbezoek vraag je vooraf aan via Isabelle en Sarah.

Het portfoliomagazine .tiff is te koop in de museumshop voor € 7. Voor een persexemplaar kun je contact opnemen met Isabelle Willems en Sarah Skoric.

De expo .tiff 2024 – Emerging Belgian Photography vindt plaats in Zuiderpershuis, Waalsekaai 14. Dit is op wandelafstand van FOMU.

Isabelle Willems

Head of press & communication, FOMU - Fotomuseum Antwerpen

Sarah Skoric

Assistant press & communication, FOMU - Fotomuseum Antwerpen

Persberichten in je mailbox

Over FOMU - Fotomuseum Antwerpen

MISSIE

FOMU wil de kracht, kwetsbaarheid en magie van fotografie koesteren en delen.

Het fotografisch beeld heeft een bijzondere relatie tot de werkelijkheid. In de hedendaagse maatschappij is een goed begrip van visuele beeldvorming onmisbaar om de wereld te begrijpen.

Daarom wil FOMU het beeldbewustzijn aanscherpen. Dat doen we door fotografie toegankelijk te maken vanuit historische perspectief en binnen een actuele context. Omdat het experiment van vandaag het erfgoed van morgen is, stimuleren we creatie, dynamiek en vernieuwing. FOMU is een plaats waar mensen zich welkom en empowered voelen om via fotografie hun blik te verruimen.

WAARDEN

FOMU is nieuwsgierigintegergedreven & intuïtief.
FOMU is een open en bruisende plek van en voor mensen. Inclusiviteit en meerstemmigheid zit verankerd in ons DNA. We dragen 4 kernwaarden uit die een kompas vormen voor verbinding en samenwerking met iedereen die met ons in contact komt.

Nieuwsgierig - we gaan actief op zoek naar blinde vlekken, vellen geen oordeel en staan open voor experiment.

Integer - in onze interacties zijn we eerlijk en betrouwbaar en nemen we onze verantwoordelijkheid.

Gedreven - we bouwen met goesting en ambitie aan een bruisende ontmoetingsplaats voor mensen en ideeën.

Intuïtief - we luisteren naar het buikgevoel, maken ruimte voor twijfel en kwetsbaarheid en creëren zo een safe space waar plaats is om te leren en te creëren.

Waalsekaai 47 2000 Antwerpen België

info@fomu.be