Claude Samuel Zanele, Bieke Depoorter en Collectie In Transit

Claude Samuel Zanele, Bieke Depoorter en Collectie In Transit

Expo's najaar

Maandag 15 oktober 2018 — Vanaf 26.10.2018 kun je in het FOMU de nieuwe tentoonstellingen Claude Samuel Zanele en Bieke Depoorter bezoeken. In de expo Claude Samuel Zanele worden werken van Claude Cahun, Samuel Fosso en Zanele Muholi getoond. De presentatie Collectie In Transit is ook nog te bezoeken en toont nieuwe diorama's, objecten en foto's.

Claude Samuel Zanele

Claude, Samuel, Zanele. Drie fotografen, drie complexe individuen. Drie keer richten ze de lens op zichzelf, als venster op de wereld.

Claude Cahun (FR, 1894–1954) daagt in haar zelfportretten vooroordelen rond gender en identiteit uit. Geboren als Lucy Schwob in een Joodse uitgeversfamilie, is ze zowel gekend als transgender avant la lettre, uitgesproken activiste tegen het Nazisme en lid van de surrealistische kunstscène.

Samuel Fosso (NG/CM, °1962) maakt zijn eerste zelfportretten met restanten van fotorolletjes in zijn fotostudio. Door zichzelf steeds een andere, nieuwe identiteit aan te meten, wil hij een duidelijk politiek statement maken. Zo geeft hij postkoloniale vrijheidsstrijders eindelijk een plaats in het museum.

Voor de reeks Somnyama Ngonyama, Hail the Dark Lioness, gebruikt visueel activist(e) Zanele Muholi (ZA, °1972) hun lichaam als canvas om kwesties over ras en representatie aan te kaarten. Elk zelfportret, genomen in (Zuid-) Afrika, Amerika, Europa en elders stelt kritische vragen over sociale ongelijkheid, mensenrechten en betwiste voorstellingen van het Zwarte lichaam.*
*Als niet-binair persoon verkiest Zanele Muholi om de niet-gegenderde voornaamwoorden die/hen/hun te gebruiken.
Deze tentoonstelling is een samenwerking met Autograph Londen.

 

Curatoren: Rein Deslé, Joachim Naudts en Renée Mussai (Autograph London)
26.10.2018 — 10.02.2019

 

Bieke Depoorter

Bieke Depoorter (BE, °1986) is sinds 2012 verbonden aan het gerenommeerde fotoagentschap Magnum Photos. Als jonge fotografe legde ze al een indrukwekkend parcours af. Dit is haar eerste solotentoonstelling in het FOMU. We tonen een ongekende Depoorter op een kantelpunt in haar carrière. In vijf recente projecten—sommige nog in volle ontwikkeling—bevraagt ze steevast haar eigen positie als fotograaf en buitenstaander.

In As It May Be (2017) ontstaat een gesprek tussen Egyptenaren onderling doordat Depoorter hen rechtstreeks op haar foto’s laat schrijven. In de multimediale installatie Sète#15 (2015) en de kortfilm Dvalemodus (2017) beschouwt ze haar onderwerpen als acteurs in een verhaal met hun eigen leefwereld als setting.

Het FOMU toont met deze tentoonstelling ook twee projecten die nog in volle ontwikkeling zijn. Agata (2017–…) is een samenwerking met een jonge vrouw die Depoorter ontmoette in Parijs. In dit project bepalen zowel fotograaf als gefotografeerde de verhaallijn. Bij Michael (2015–…) gedraagt Depoorter zich bijna als detective in een maandenlange zoektocht naar het leven en de verdwijning van een man uit Portland, Oregon.

Curator: Joachim Naudts
26.10.2018 — 10.02.2019

 

Collectie in Transit

Het FOMU maakt zich op voor een grootschalige verhuis van de collecties naar de nieuwe collectietoren, het eerste lage energiedepot voor fotografie in Europa. De collecties omvatten ruim 76.000 fotobeelden, 2.800.000 objecten uit 50 fondsen, 23.000 camera’s en 30.000 boeken. Dagelijks werkt een team van museummedewerkers, vrijwilligers en stagiairs aan het behoud, beheer en zichtbaar maken van deze objecten.

We grijpen deze verhuis aan om de collectiewerking achter de schermen te tonen. Hiervoor neemt het collectie-team een tijdelijke transitzone in gebruik en stelt ze haar deuren open voor het publiek.

Collectie In Transit laat je kennismaken met de tocht van collectiestukken doorheen registratie, beschrijving en restauratie op weg naar hun nieuwe bestemming. Kijk mee in de werkunits, de fotostudio, het restauratieatelier en maak kennis met alle aspecten van de collectiewerking in het FOMU.


Curatoren: Caroline Vincart en Tamara Berghmans
20.02.2018 — 10.02.2019

Zanele Muholi, Ntozakhe II, Parktown, 2016. Courtesy of Stevenson, Cape Town/ Johannesburg and Yancey Richardson, New York.
Bester I, Mayotte, 2015 © Zanele Muholi. Courtesy of Stevenson, Cape Town / Johannesburg and Yancey Richardson, New York
Julile I, Parktown, Johannesburg, 2016<br/>© Zanele Muholi. Courtesy of Stevenson, Cape Town/Johannesburg and<br/>Yancey Richardson, New York.
Bona, Charlottesville, 2015 © Zanele Muholi. Courtesy of Stevenson, Cape Town/Johannesburg and Yancey<br/>Richardson, New York.
Somnyama Ngonyama II, Oslo, 2015. © Zanele Muholi<br/>Courtesy of Stevenson, Cape Town/Johannesburg and Yancey<br/>Richardson, New York.
Samuel Fosso, Autoportrait<br/>"African Spirits" series, 1998<br/>© Samuel Fosso, courtesy Jean Marc Patras, Paris
Samuel Fosso, Autoportrait<br/>"African Spirits" series, 1998<br/>© Samuel Fosso, courtesy Jean Marc Patras, Paris
Samuel Fosso, Autoportrait<br/>"70's Life Styles" series, 1975-78<br/>© Samuel Fosso, courtesy Jean Marc Patras, Paris
Samuel Fosso, Autoportrait<br/>"70's Life Styles" series, 1975-78<br/>© Samuel Fosso, courtesy Jean Marc Patras, Paris
Samuel Fosso, Autoportrait<br/>"Mémoire d'un ami" (Memory of a friend) series, 2000<br/>© Samuel Fosso, courtesy Jean Marc Patras, Paris
Samuel Fosso, Autoportrait<br/>"Mémoire d'un ami" (Memory of a friend) series, 2000<br/>© Samuel Fosso, courtesy Jean Marc Patras, Paris
Self-portrait (reflected image in mirror, checqued jacket) by Claude Cahun, 1928. Jersey Heritage Collections © Jersey Heritage
Self-portrait (shaved head, material draped across body) by Claude Cahun, 1920. Jersey Heritage Collections © Jersey Heritage
I am in training don't kiss me by Claude Cahun, 1927. Jersey Heritage Collections © Jersey Heritage
Self portrait (with Nazi badge between her teeth) by Claude Cahun, 1927. Jersey Heritage Collections © Jersey Heritage
Agata. Paris, November 2, 2017. © Bieke Depoorter/ Magnum Photos
Agata. Paris, November 4, 2017. © Bieke Depoorter/ Magnum Photos
Egypt, Al-Mahalla al-Kubra, Al-Gharbiya, November 2015.  © Bieke Depoorter/ Magnum Photos
Egypt, Al-Mahalla al-Kubra, Al-Gharbiya, November 2015. © Bieke Depoorter/ Magnum Photos
Egypt, Nazlat al-Samman, Cairo, March 2012. © Bieke Depoorter/ Magnum Photos
Egypt, Nazlat al-Samman, Cairo, March 2012. © Bieke Depoorter/ Magnum Photos
Michael. USA, Portland, Oregon, May 2015. © Bieke Depoorter/ Magnum Photos
Michael. USA, Portland, Oregon, May 2015. © Bieke Depoorter/ Magnum Photos
Still from the short film Sète 2015 © Bieke Depoorter / Magnum Photos
Still from the short film Sète 2015 © Bieke Depoorter / Magnum Photos
Still from the short film Dvalemodus, 2017. © Bieke Depoorter/ Magnum Photos
Still from the short film Dvalemodus, 2017. © Bieke Depoorter/ Magnum Photos
Collectie In Transit - Ticka Watch Camera, geheimcamera in de vorm van een zakhorloge ontworpen door Magnus Nièll in 1904, Houghtons, Ltd., Londen, VK, 1907 F/1967/290 © Collectie FOMU
Collectie In Transit - Annemie Augustijns (BE, 1965), Refugees in blue building, Brussels, 2009. Chromogene afdruk, P/2017/46, FOMU Verwerving, 2017.
Collectie In Transit - Filip J. Tas (BE, 1911-1997), 1 van 12 filmstills uit La nuit des traqués van Bernard Rollin (FR), 1959, Moderne afdruk naar gedigitaliseerde negatieven uit het fonds Filip Tas (2018), inkjetprints
Collectie In Transit - Service De L’Identité Judiciaire (FR), Le nez et l’oreille au point de vue de la classification des albums DKV, 1903. Albuminedruk, P/1984/215/4.
Collectie In Transit - Jan Kempenaers (BE, 1968), Sarajevo, 1999. Chromogene afdruk, P/1999/46/2.
Collectie In Transit - Anoniem, Gerechterlijke portretten naar de methode van Rudolf Pöch, circa 1910