MAAN/MOON - Rebel Lives - 31 days of .tiff

Nieuwe expo's in het FOMU vanaf 28.06.2019

MAAN/MOON
28.06.2019 - 06.10.2019

Op 21 juli 1969 om 2.56u UTC zet Neil Alden Armstrong als eerste mens voet op de maan. Vijftig jaar later neemt de tentoonstelling MAAN/MOON je mee op een fotografische reis naar ons dichtstbijzijnde hemellichaam en weer terug. De maan, onderwerp van droom en verbeelding, maar evengoed inzet van een mondiale space race, laat niemand onberoerd.

Het FOMU gaat op zoek naar het verhaal achter deze ongrijpbare witte schijf aan het firmament en verkent haar wetenschappelijke, politieke en poëtische kanten. MAAN/MOON neemt je mee naar de begindagen van de fotografie met foto’s van John Adams Whipple (1852) en Warren de la Rue (1866-1880) en de onvolprezen maanatlas van Lœwy & Puiseux (1896-1910). Maar via het Apollo-sleuteljaar 1969 en de periode van de Koude Oorlog geven we ook hedendaagse kunstenaars ruimte om hun licht op de maan te laten schijnen. Het resultaat is een prikkelende beeldenstroom die balanceert op het dunne koord tussen feiten en fictie, tussen bittere ernst en zoete dromen.

De tentoonstelling bevat 19de-eeuwse historische fotografie, archiefbeelden van NASA en Life, en divers werk van Annemie Augustijns, Fabrizio Boni & Giorgio De Finis, Tom Callemin, Cortis & Sonderegger, Cristina de Middel, Joan Fontcuberta, Vincent Fournier, Léon Gimpel, Harry Gruyaert, Sjoerd Knibbeler, Michael Light, Agnes Meyer-Brandis, Joel Meyerowitz, Lisa Oppenheim, Katie Paterson, Robert Pufleb & Nadine Schlieper, Penelope Umbrico e.a.

Bij de tentoonstelling verschijnt het boek MOON - De Maan in de fotografie. 1840 - nu uitgegeven door Hannibal en het FOMU.

Curatoren: Maarten Dings & Joachim Naudts

Persbeelden
Hieronder vind je een ruime selectie persbeelden. Let op! Voor de persbeelden van Getty en AP moet je zelf een licentie aankopen. Voor de gemakkelijkheid staan deze beelden in een aparte galerij. Ook de postkaarten staan in een aparte galerij.

Cartes Postales
Begin twintigste eeuw ontstond er vanuit Parijs een grote fascinatie voor het reizen naar de maan. Vooral een scène uit de film Le voyage dans la lune van Georges Méliès, waarin een vrouw op een maansikkel zit, sprak tot de verbeelding. Portretfotografen roken geld en in fotostudio’s werd de maan een populaire achtergrond. Daarnaast verschenen er als postkaarten ook geënsceneerde beelden of reeksen waarin pierrots, verliefde koppeltjes of kinderen met blote billetjes hun opwachting maakten au clair de la lune.

Beelden Getty & AP: voor het gebruik van deze beelden moet je zelf een licentie aankopen.
De link naar het beeld op de website van Getty of AP waar je de kostprijs van het beeld kunt opzoeken, vind je in de caption van het beeld.

Informatie bij persbeelden MAAN_MOON.pdf 393 KB Introtekst_Boek_ A Bad Moon Rising A Bad Moon Rising - tekst MD&JN - NL.pdf - 629 KB

Rebel Lives
Photographs from inside the Lord’s Resistance Army
Kristof Titeca
28.06.2019 - 06.10.2019

The Lord’s Resistance Army (LRA), een Ugandese rebellengroep onder leiding van Joseph Kony, ontstaat in de jaren 1980. Ze is vooral berucht om massale ontvoeringen van burgers, waarvan meer dan de helft kinderen zijn. Door het extreme geweld is weinig geweten over het leven in de gewapende groepering. Het project Rebel Lives vertelt een visueel verhaal over deze rebellenbeweging en de mensen die er deel van uitmaken.

Centraal staat een reeks recent ontdekte foto’s die door de generaals van de LRA zelf zijn genomen. Kristof Titeca (BE, 1978), professor in conflictstudies, vult dit materiaal aan met gevonden tekeningen, video’s en documenten die de foto’s in hun context plaatsen. Daarnaast reist hij samen met fotograaf Georges Senga (1983, DRC) naar Uganda om de afgebeelde mensen opnieuw op te zoeken. Rebel Lives biedt inzicht in dit gelaagde stukje geschiedenis, waarin de grens tussen daders en slachtoffers steeds vager wordt.

Bij de tentoonstelling verschijnt het boek Rebel Lives. Photographs from inside the Lord's Resistance Army, uitgegeven door Hannibal en het FOMU.

Curator: Rein Deslé

Persbeelden
De selectie van de beelden van dit project zijn de uitkomst van een langdurig proces waarbij de afgebeelde personen betrokken werden. Gezien de gevoelige aard van het beeldmateriaal, mogen deze beelden niet gereproduceerd worden zonder in een begeleidende tekst of bijschrift hun context te duiden. De vage grens tussen dader en slachtoffer moet aangehaald worden. Voor een gedetailleerde beschrijving van deze problematiek, verwijzen we graag door naar de publicatie Rebel Lives, die het materiaal van een diepgravende context voorziet.

Persbeelden in hoge resolutie zijn beschikbaar op aanvraag. Je mag maximum 3 beelden gebruiken en slechts 1 daarvan paginagroot. De copyright moet steeds vermeld worden. Er mag niet in de beelden geknipt worden. Beelden mogen enkel gebruikt worden bij artikels die over de expo gaan. Wil je meer persbeelden gebruiken, neem dan contact op met pers & communicatie.

The Photographs and their Agents: Why You Should Care before You Share WhyYouShouldCare_Rebel LivesV2_NL.pdf - 118 KB

31 days of .tiff
Highlighting Emerging Image Makers
28.06.2019 - 28.07.2019

België staat bol van het fotografisch talent. Sinds 2012 kiest het FOMU jaarlijks tien opkomende fotografen voor het magazine .tiff, dat ondertussen is uitgegroeid tot een internationaal platform.

Deze zomer toont het FOMU een maand lang recent werk van de geselecteerde kunstenaars uit .tiff  2018:

Elena Aya Bundurakis, Bertrand Cavalier, Jeroen De Wandel, Ulla Deventer, Lionel Jusseret, Léonard Pongo, Maroussia Prignot & Valerio Alvarez, Titus Simoens, Egon Van Herreweghe & Ann Vincent

.tiff maakt deel uit van Futures, een Europees samenwerkingsverband tussen het FOMU en elf andere partners. FOMU bouwt met dit initiatief mee aan een netwerk van kunstenaars, experten en middelen om fotografisch talent op de kaart te zetten.

Futures bestaat uit: British Journal of Photography (UK), CAMERA (IT), Hyères Festival (FR), FOMU (BE), UNSEEN (NL) Fotofestiwal Lodz (PL), PHotoESPAÑA (ES), PhotoIreland (IR), Photo Romania Festival (RO), Robert Capa Contemporary Photography Center (HU) The Calvert Journal en Triennial of Photography Hamburg (DE).

Isabelle Willems Head of press & communication at FOMU - Fotomuseum Antwerpen
Soetkin Bruneel Assistant press & communication at FOMU - Fotomuseum Antwerpen

Over FOMU - Fotomuseum Antwerpen

Het Fotomuseum (FOMU) in Antwerpen is een landelijk erkend museum dat deel uitmaakt van De Museumstichting. Het is een van de meest prestigieuze en toonaangevende musea voor fotografie in Europa.

Het FOMU wordt in binnen- en buitenland erkend als een expert in het behoud en beheer van fotografisch erfgoed. Het museum geniet wereldfaam om zijn unieke historische en hedendaagse collecties. Deze omvatten fotobeelden, apparatuur en boeken uit de Belgische en internationale fotogeschiedenis, met een totaal van 3 miljoen objecten. Ook de groeiende digitale collectie wordt steeds meer ontsloten.

In een open huis treedt het FOMU in interactie met het publiek. Geƫngageerd en extravert, maatschappelijk relevant, met zin voor vernieuwing. Jaarlijks organiseert het museum een tiental tentoonstellingen van Belgische en internationale fotografen, waarin fotografie, film en nieuwe media met elkaar in contact komen. Het ondersteunt ook (jong) fotografisch talent in diverse projecten, exposities en evenementen en een magazine. Lezingen, workshops en filmvoorstellingen staan regelmatig op het programma. Zo verspreidt het FOMU op een dynamische manier de passie voor en kennis over de fotografie.

FOMU - Fotomuseum Antwerpen
Waalsekaai 47