EARLY GAZE - Ongeziene fotografie uit de 19e eeuw I DANIAL SHAH
2 nieuwe tentoonstellingen in FOMU, vanaf 24 oktober

Vanaf 24 oktober presenteert FOMU 2 nieuwe tentoonstellingen. EARLY GAZE is een grootschalige expo over 19e eeuwse fotografie in België. De uitvinding van de fotografie bracht niet alleen technologische vernieuwing, maar veranderde ook hoe we naar onszelf en de wereld kijken. Ontdek nooit eerder getoonde foto's en kostbare unieke stukken die speciaal voor deze tentoonstelling uit de archieven worden gehaald.
Danial Shah presenteert Becoming, Belonging and Vanishing, een tentoonstelling over fotostudio's in Pakistan die voortkomt uit zijn doctoraat in de kunsten aan Sint Lucas Antwerpen en de Universiteit Antwerpen
Tijdens de persvoorstelling op donderdag 23 oktober om 11u leiden de curatoren je rond in de nieuwe tentoonstellingen.
De uitnodiging voor de persvoorstelling volgt nog. Wil je je aanwezigheid al bevestigen? Dat kan bij Isabelle Willems of Sarah Skoric.
EARLY GAZE - ONGEZIENE FOTOGRAFIE UIT DE 19e EEUW
24.10.25 - 01.03.26
EARLY GAZE werpt een nieuwe blik op het ontstaan en de ontwikkeling van de fotografie in het 19e-eeuwse België. De uitvinding van de fotografie bracht niet alleen technologische vernieuwing, maar veranderde ook hoe we naar onszelf en de wereld kijken. Wat begon als een wonder van innovatie, groeide al snel uit tot een instrument voor controle en imagovorming.
De tentoonstelling EARLY GAZE documenteert de geboorte van de Belgische fotografie, van de allereerste mugshots tot baanbrekende beelden in kunst, geneeskunde en rechtspraak. Ze toont hoe een elitair tijdverdrijf uitgroeide tot een krachtig middel om identiteit vast te leggen, te controleren en te construeren.
Je krijgt een nieuw perspectief op de fotografische pioniers die meeschreven aan het verhaal van een jonge natie. Je ontdekt vergeten portretten en ongekende verhalen, en ervaart hoe de eerste fotografische blik nog steeds doorwerkt in onze hedendaagse beeldcultuur, met fenomenen als agency en consent.
EARLY GAZE laat zien dat fotografie van meet af aan geen neutrale registratie van de werkelijkheid was, maar een krachtig instrument dat het verhaal van de heersende klasse mee hielp vormgeven.
PUBLICATIE EARLY GAZE
Bij de expo verschijnt het gelijknamige boek 'Early Gaze' uitgegeven door Hannibal Books. Hardcover, 304 pagina's, te koop voor € 55 in de FOMU shop en online.
PERSBEELDEN & INTERVIEWS
Hieronder vind je een selectie persbeelden in lage resolutie. Hoge resolutiebeelden en extra beelden zijn beschikbaar op aanvraag. Je mag maximum 5 persbeelden rechtenvrij gebruiken bij artikels over de expo. Er mag niet in de beelden geknipt worden en de copyright moet steeds volledig vermeld worden.
Curatoren Tamara Berghmans en Ingrid Leonard en assistent curator Sonia Mutaganzwa zijn aanwezig op de persvoorstelling. Ze zijn beschikbaar voor interviews. Contacteer Isabelle Willems en Sarah Skoric om een interview aan te vragen.
Deze tentoonstelling behandelt enkele thema’s met gevoelige en confronterende beelden. Zo zie je bijvoorbeeld foto’s van overleden personen, medische opnamen en foto’s van mensen van kleur in een ontmenselijkende koloniale context. Deze beelden zitten niet bij de persbeelden. Op aanvraag zijn een aantal van deze beelden beschikbaar voor de pers.
Waarom toont FOMU deze beelden? FOMU wil duidelijk maken hoe fotografie onze blik op de wereld heeft gevormd en blijft vormen. Deze beelden maken deel uit van een bredere geschiedenis waarbij fotografie ook werd ingezet als propagandamiddel en wetenschappelijk instrument. We zijn ons als museum bewust van de gevoeligheid van deze beelden. We geven steeds context bij deze foto’s en documenten.
EARLY GAZE Zaalteksten.pdf
PDF 180 KB


_lpr.jpg)

.jpg)
.jpg)
_lpr.jpg)





PUBLIEKSBEMIDDELING & ACTIVITEITENPROGRAMMA
FOMU ontwikkelt een gevarieerd aanbod publieksbemiddeling bij de tentoonstelling:
- Luister naar de audiogids die een aantal werken uitlicht en is ingesproken door Esther Nwanu (oa. bekend van radio MNM).
- Ontdek hoe 19e eeuwse fotografische technieken werken in korte video's gemaakt door Abel Kleinblatt.
- Neem plaats in een 19e eeuwse fotostudio en ontdek zelf hoe lang je vroeger moest stil kunnen zetten voor een mooi portret.
FOMU organiseert een divers activiteitenprogramma bij de expo:
- In een reeks workshops gaan bezoekers zelf aan de slag met 19e eeuwse fotografische technieken zoals cyanotypie, ferrotypie, nat collodium en zilvergelatinedruk.
- We nodigen een aantal sprekers uit om een persoonlijke rondleiding te geven in de expo oa. Nadia Nsayi en Herman Van Goethem.
- Curatoren Tamara Berghmans en Ingrid Leonard geven een rondleiding in de expo en onthullen de verhalen achter de foto's.
- Elke derde zondag van de maand kun je deelnemen aan een instaprondleiding in de expo met een FOMU gids.
- Op donderdag 12 februari organiseert FOMU een symposium over 19e eeuwse fotografie. Programma en sprekers vind je binnenkort op onze website.
Voor het secundair onderwijs heeft FOMU een uitgebreid aanbod rondleidingen en workshops. Ontdek het volledige aanbod op fomu.be
De podcast Geschiedenis voor Herbeginners maakt 3 thema afleveringen over fotografie in de 19e eeuw. De afleveringen zijn vanaf half oktober te beluisteren.
DANIAL SHAH - BECOMING, BELONGING & VANISHING
24.10.25 - 04.01.26
Becoming, Belonging and Vanishing is een tentoonstelling van Danial Shah, gebaseerd op zijn artistiek onderzoek.
Aan de hand van fotografie en film onderzoekt Shah de wereld van fotostudio’s in zijn geboortestad Quetta, in Pakistan. Waar deze studio’s vroeger werden gekenmerkt door met de hand geschilderde achtergronden, verkleedkleren en tastbare attributen, zijn het vandaag digitale collage-ruimtes geworden. Toch vervullen ze nog steeds hun oorspronkelijke functie: het creëren en heruitvinden van identiteit, verlangens en verbondenheid.
Shah laat zien hoe mensen deze studio’s gebruiken om zichzelf een plek te geven in een denkbeeldige wereld. Om zichzelf vorm te geven te midden van veranderende persoonlijke dromen en sociale uitdagingen.
De tentoonstelling Danial Shah - Becoming, Belonging and Vanishing vindt plaats op de eerste verdieping en is gratis te bezichtigen. Het promotieonderzoek van Shah wordt begeleid door Sint Lucas School of Arts Antwerpen (KdG) en het Visual and Digital Cultures Research Center (ViDi, Universiteit Antwerpen), partners van ARIA, Antwerp Research Institute for the Arts.
Over de kunstenaar
Danial Shah (Quetta, Pakistan, 1989) werkt met fotografie en film en volgt momenteel een artistiek doctoraat aan Sint Lucas Antwerpen en Universiteit Antwerpen. Zijn debuutspeelfilm Make it Look Real (2024) ging in première op het International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA) en wordt momenteel vertoond op verschillende filmfestivals.
PERSBEELDEN & INTERVIEWS
Hieronder vind je een selectie persbeelden in lage resolutie. Hoge resolutiebeelden en extra beelden zijn beschikbaar op aanvraag. Je mag maximum 3 persbeelden rechtenvrij gebruiken bij artikels over de expo. Er mag niet in de beelden geknipt worden en de copyright moet steeds volledig vermeld worden.
Kunstenaar Danial Shah en curator Anne Ruygt zijn aanwezig op de persvoorstelling en beschikbaar voor interviews. Contacteer Isabelle Willems en Sarah Skoric om een interview aan te vragen.
Isabelle Willems
Sarah Skoric