Expo .tiff 2022 - Emerging Belgian Photography

24.06.2022 - 28.08.2022

Alice Pallot, Arian Christiaens, Barbara De Beuckelaere, Cédric Kouamé, Emile Rubino, Gülşah Ayla Bayrak, Lars Duchateau, Ligia Popławska, Rami Hara en Seppe Vancraywinkel

Elk jaar selecteert het FOMU tien beloftevolle fotografen die in België wonen of werken. De fotografen worden meegenomen op een traject van een jaar, met als resultaat de publicatie van het magazine .tiff en een groepstentoonstelling in het FOMU.

Evenals de ‘Belgische fotografie’ is .tiff niet onder één noemer te vatten. Het is een staalkaart van de verscheidenheid en dynamiek van het fotografisch landschap in België. Met .tiff geeft het FOMU opkomend talent een platform naar een breder publiek en netwerk.

In 2022 bestaat .tiff tien jaar. Sinds 2018 maakt .tiff ook deel uit van FUTURES, een samenwerking tussen het FOMU en een groeiend aantal Europese partners.

FOTOGRAFEN

Alice Pallot 

SUILLUS, Looking at the sun with closed eyelids toont een onbelemmerde dag uit het leven van fotografe Alice Pallot tijdens de eerste COVID-19-lockdown in 2020. Samen met haar vrienden gaat ze naar de Lommelse Sahara, een grote zandvlakte in Belgisch Limburg. Deze plek leek gedoemd om te verwoestijnen na jaren van milieuvervuiling door de mens, maar dankzij de inheemse Suillus-paddenstoel kunnen de flora en fauna zich herstellen en toch in deze omstandigheden groeien. Tijdens haar ontdekkingstocht is Pallot op uitkijk naar het onzichtbare, speelt ze met rondslingerende objecten en recycleert ze wat op haar pad komt. Zo manipuleert ze elke foto fijngevoelig ter plaatse – zonder enige digitale bewerking – en bekomt Pallot beelden die zweven tussen de realiteit en sciencefiction. 

https://alicepallot.com/

SUILLUS, Looking at the sun with closed eyelids, 2020–2021 © Alice Pallot
SUILLUS, Looking at the sun with closed eyelids, 2020–2021 © Alice Pallot

Arian Christiaens ​ 

De appel valt niet ver van de boom, merkt Arian Christiaens wanneer ze op zoek gaat naar haar positie als fotograaf, vrouw, geliefde en moeder. Met haar project In Camera valt Arian Christiaens samen met zowel haar moeder als haar vader: ze gaat aan de slag met het familiearchief en combineert haar eigen foto’s met die gemaakt door haar ouders. Christiaens kijkt ons aan door de ogen van haar moeder, door de lens van haar vader, door de spiegels in de ruimte en de camera. En wij kijken mee, blikken terug en zien onszelf en het medium fotografie geportretteerd. 

https://www.arianchristiaens.com/

In Camera, 2022 © Arian Christiaens
In Camera, 2022 © Arian Christiaens 

Barbara Debeuckelaere

In Slobozia, Texas onderzoekt Barbara Debeuckelaere de impact van de Amerikaanse soap Dallas op de Roemeense bevolking. Deze fictiereeks over hebzuchtige oliebaronnen werd in de jaren 1980 toegestaan op de Roemeense televisie, bij wijze van waarschuwing voor het kapitalisme. Maar in tegenstelling tot wat de communistische leider Nicolae Ceaușescu had beoogd, werd Dallas razend populair. Na de revolutie in 1989 bouwde een rijke fan zelfs de beroemde ranch uit de serie na. Debeuckelaere portretteert Roemeense fans van de tv-reeks als glamoureuze personages uit Dallas: ze spelen een rol, maar eigenlijk tonen ze ook hun eigen verdriet, hoop en verloren dromen. Tegelijkertijd toont ze het schrille contrast met de complexe realiteit in Roemenië. 

http://barbaradebeuckelaere.com/

Slobozia, Texas, 2021 © Barbara Debeuckelaere
Slobozia, Texas, 2021 © Barbara Debeuckelaere

Cédric Kouamé 

In Ivoorkust stuit Cédric Kouamé op het fotoarchief van de Hosanna Community, een christelijke vereniging die in de jaren 1980 door Georges Adoh werd opgericht. Tot op vandaag bestaat deze gemeenschap, die mensen in Ivoorkust verbindt. ​ 

Schimmels en archieven: deze combinatie ziet geen enkele archivaris of conservator graag, maar voor Kouamé is het een paradijs. De tand des tijds knabbelt zichtbaar aan de foto’s. Met het project Hosanna Community gedraagt Kouamé zich als een visueel archeoloog: hij geeft de beelden een tweede leven. De tijd laat zijn sporen na en voegt er organisch een nieuwe laag aan toe. 

https://www.instagram.com/kccedric/?hl=nl

Cédric Kouamé, Hosanna Community, Archive, 2017 © Cédric Kouamé
Cédric Kouamé, Hosanna Community, Archive, 2017 © Cédric Kouamé

Emile Rubino 

Training is een complexe en surrealistische documentaire die auteurschap in vraag stelt. Emile Rubino maakte deze foto’s tien jaar geleden tijdens een les over belichting, toen hij fotografie studeerde aan de Emily Carr University of Art + Design in Vancouver. We zien zijn docent en medestudenten in testfoto’s, aanvankelijk niet gemaakt om aan een breder publiek te tonen. Kunst die niet bedoeld is als kunst. Deze atypische filosofie raakt aan de kern van Rubino’s kunstenaarschap: hij tast de grenzen van zijn medium af en zet de kijker kritisch aan het denken over kunst. 

https://www.instagram.com/emilerubino/

Nigel (01) Training, 2012-2022 © Emile Rubino
Nigel (01) Training, 2012-2022 © Emile Rubino

Gülşah Ayla Bayrak 

Gülşah Bayrak laat zich in Bloody Hamam inspireren door gelijkenissen en tegenstellingen tussen Oost en West, Europa en Azië, tussen man en vrouw. Je kan elk werk autonoom bekijken als een provocatie, maar tegelijk nodigt de reeks uit om mee te dobberen op een golf van poëzie. Even impulsief als filosofisch, zowel nihilistisch als utopisch: Gülşah Bayrak laat haar werk en zichzelf niet eenvoudig definiëren. Ze combineert een speelse, kritische beeldtaal met fundamentele vraagstukken over migratie, identiteit en de waarheid. 

https://bloodyhamam.info/

Bloody Hamam, 2020 © Gülşah Ayla Bayrak
Bloody Hamam, 2020 © Gülşah Ayla Bayrak

Lars Duchateau 

Met Limburg maakt Lars Duchateau een visuele interpretatie bij krantenknipsels uit Het Belang van Limburg uit de periode november 2019 tot april 2022. Oorspronkelijk stonden er geen beelden bij, tenzij af en toe een generieke stockfoto. Met minutieuze precisie documenteert Duchateau de plekken in Limburg waar deze nieuwsfeiten zich hebben afgespeeld. Hij gebruikt hiervoor analoge medium- en grootformaatcamera’s: een traag creatieproces waarbij hij een abnormale sérieux toekent aan het alledaagse. Zo contrasteert hij op ironische wijze de vluchtigheid waarmee we dagkranten en media doorgaans associëren. 

https://www.instagram.com/larsduchateau/

Limburg. 2019–2022 © Lars Duchateau
Limburg. 2019–2022 © Lars Duchateau

Ligia Popławska 

Stel je voor dat plots je vermogen om te ruiken, zien of voelen verdwijnt. Met Fading Senses toont Ligia Popławska de impact van het verlies van zintuigen op onze mentale gezondheid en verkent ze het begrip solastalgia. Dit duidt op de emotionele weerslag en stress die opkomen bij klimaatveranderingen: klimaatangst en ecologische rouw. ​ 

Onze zintuigen vormen de directe lijn tussen mens en natuur, dus wanneer die verstoord zijn, raakt dit de kern van ons bestaan. Als er dan ook nog eens fundamentele veranderingen gebeuren – wanneer ecosystemen en klimaat tilt slaan – ervaren we een groot verdriet of zelfs existentiële stress. Die disconnectie zie je terug in de bevreemdende foto’s van Popławska. Vol subtiliteit belicht ze de mentale, emotionele en fysieke implicaties van veranderingen in gevoel en omgeving. 

https://ligiapoplawska.com/

Fading Senses, 2020 – ongoing © Ligia Popławska
Fading Senses, 2020 – ongoing © Ligia Popławska

Rami Hara 

Glinsterende hijabs en glanzende durags inspireren Rami Hara voor zijn fotoreeksen Hooyo, Project Ciidna en Durag. De traditionele Somalische kledingstijl is gekenmerkt door luxueuze, kleurrijke stoffen. Hara verheft zijn modellen door hun klederdracht tot koninklijke of goddelijke entiteiten. Hij legt zo de nadruk op een positieve verbeelding van de Afrikaanse diaspora, in tegenstelling tot de beladen, veelal problematische beeldvorming waarmee mensen van Afrikaanse afkomst te kampen hebben. De statige modellen in deze beelden zijn familieleden en kennissen van Hara. Dat familie een belangrijke rol speelt voor de fotograaf is extra duidelijk bij Hooyo: hiervoor is zijn elegante, eigenzinnige moeder de muze. 

https://www.ramihara.com/

Durag, 2021–ongoing © Rami Hara
Durag, 2021–ongoing © Rami Hara

Seppe Vancraywinkel 

Al jarenlang werkt Seppe Vancraywinkel aan Within the Bubble of Surroundings, een ode aan vriendschap en vrijheid. Een hechte bende jongvolwassenen verkent hun omgeving en neemt ons mee in hun intieme leefwereld. Vancraywinkel is meer deelnemer dan toeschouwer wanneer hij zijn vrienden portretteert. Met een romantische blik ondermijnt hij het mannelijke stereotype. Het ongedwongen karakter van Vancraywinkels fotografie nodigt uit om even stil te staan, te klimmen en te springen, en te ontsnappen naar tijdloze momenten. 

https://seppevancraywinkel.com/

Within the Bubble of Surroundings, 2016 – ongoing © Seppe Vancraywinkel
Within the Bubble of Surroundings, 2016 – ongoing © Seppe Vancraywinkel

OVER .TIFF

.tiff bestaat 10 jaar - sinds 2012 - en is intussen uitgegroeid tot een internationaal platform dat Belgische fotografie ondersteunt. Sinds 2018 maakt .tiff deel uit van Futures, een samenwerking tussen het FOMU en een groeiend aantal Europese partners waaronder: British Journal of Photography (UK), The Calvert Journal (UK), CAMERA - Centro Italiano per la Fotografia (IT), Hyères Festival (FR), PHotoESPAÑA (ES), Triennial of Photography Hamburg (DE), Void (GR), Tbilisi Photo Festival (GE) en Copenhagen Photo Festival (DK)

Met dank aan Creative Europe en Sofam.

PERSBEELDEN & INTERVIEWS

Voor persbeelden kun je contact opnemen met Isabelle Willems en Sarah Skoric.

Er is geen apart persmoment voorzien. De .tiff fotografen zijn allemaal aanwezig in het FOMU op vrijdag 24 juni en zijn beschikbaar voor interviews. Een interview of persbezoek vraag je vooraf aan via Isabelle en Sarah.

Het portfoliomagazine .tiff is te koop in de museumshop voor € 4. Voor een persexemplaar kun je contact opnemen met Isabelle Willems en Sarah Skoric.

Isabelle Willems

Head of press & communication, FOMU - Fotomuseum Antwerpen

Sarah Skoric

Assistant press & communication, FOMU - Fotomuseum Antwerpen

 

 

 

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over FOMU - Fotomuseum Antwerpen

MISSIE 

FOMU wil de kracht, kwetsbaarheid en magie van fotografie koesteren en delen.

Het fotografisch beeld heeft een bijzondere relatie tot de werkelijkheid. In de hedendaagse maatschappij is een goed begrip van visuele beeldvorming onmisbaar om de wereld te begrijpen.

Daarom wil FOMU het beeldbewustzijn aanscherpen. Dat doen we door fotografie toegankelijk te maken vanuit historische perspectief en binnen een actuele context. Omdat het experiment van vandaag het erfgoed van morgen is, stimuleren we creatie, dynamiek en vernieuwing. FOMU is een plaats waar mensen zich welkom en empowered voelen om via fotografie hun blik te verruimen.

WAARDEN

FOMU is nieuwsgierigintegergedreven & intuïtief.
FOMU is een open en bruisende plek van en voor mensen. Inclusiviteit en meerstemmigheid zit verankerd in ons DNA. We dragen 4 kernwaarden uit die een kompas vormen voor verbinding en samenwerking met iedereen die met ons in contact komt.

Nieuwsgierig - we gaan actief op zoek naar blinde vlekken, vellen geen oordeel en staan open voor experiment.

Integer - in onze interacties zijn we eerlijk en betrouwbaar en nemen we onze verantwoordelijkheid.

Gedreven - we bouwen met goesting en ambitie aan een bruisende ontmoetingsplaats voor mensen en ideeën.

Intuïtief - we luisteren naar het buikgevoel, maken ruimte voor twijfel en kwetsbaarheid en creëren zo een safe space waar plaats is om te leren en te creëren.

Neem contact op met

Waalsekaai 47 2000 Antwerpen België

+32 (0)3 242 93 00

info@fomu.be

www.fomu.be