FOMU opent gratis de deuren op dag van de fotografie

Zaterdag 19 augustus

Op 19 augustus is het internationale dag van de fotografie of World Photography Day. De fotografie blaast 184 kaarsjes uit. Om dat te vieren gooit het FOMU op zaterdag 19 augustus de deuren gratis open. Je kunt het Keizerpanorama, topstuk uit de FOMU collectie, in werking zien en gratis deelnemen aan rondleidingen en workshops.

Bezoek gratis de tentoonstellingen:

Ping Pong - Vincen Beeckman
.tiff 2023 - Emerging Belgian Photography
Grace Ndiritu Reimagines the FOMU Collection
Meggy Rustamova - Bang [Ding Dong]

Bestel je gratis toegangsticket online. De korting wordt automatisch verrekend op je ticket. Bekijk het volledige programma.

Dag van de fotografie: wat vieren we?

Internationaal wordt 19 augustus 1839 gezien als het startpunt van de fotografie, de dag waarop dit medium ‘geboren werd’. Maar wat betekent dat precies? En hoe kwamen we van de eerste camera’s tot de smartphonecamera’s van nu?

Fotografie is vandaag niet meer weg te denken uit ons leven en wordt voor vele doeleinden gebruikt: reclame, reportages, boeken, medische beeldvorming … maar ook om belangrijke en leuke momenten uit ons persoonlijk leven vast te leggen. Via een reeks belangrijke ontwikkelingen evolueerde fotografie op korte tijd van een nieuwe uitvinding naar een uitingsvorm voor bijna iedereen.

Van daguerreotypie tot snapshot, uitgelegd in 1 minuut:

Daguerreotypie

Op 19 augustus 1839 wordt in Parijs de ontdekking van de Fransman Louis Jacques Mandé Daguerre bekendgemaakt: de daguerreotypie. Deze methode maakt gebruik van een gepolijste, verzilverde koperen plaat die na blootstelling aan kwikdampen positieve, spiegelende beelden oplevert. Het proces is complex, arbeidsintensief en omvat veel stappen, waardoor daguerreotypieën duur zijn en alleen haalbaar voor welgestelden.

Portret van een jonge vrouw, 1840-1855. Anoniem. Daguerreotypie, kwartplaat. Collectie FOMU P/1966/64

Ontwikkelingen in een razendsnel tempo

In de jaren na de introductie van de fotografie volgen vele ontwikkelingen elkaar in een razendsnel tempo op. De drang naar vernieuwing is groot. Er worden foto’s gemaakt met nieuwe technieken zoals het glasnegatief en de albuminedruk. De licht- en kleurgevoeligheid van de materialen verbeteren. Door de kortere belichtingstijden heeft de fotograaf geen statief meer nodig. Dat maakt de introductie van nieuwe camera’s mogelijk, zoals handcamera’s zonder statief.

Er komen rages op zoals het verzamelen en uitwisselen van cartes de visite. Fotografie wordt voor steeds meer doeleinden gebruikt, zoals reisverslagen, wetenschap en identificatie door middel van pasfoto’s. Toch blijft zelf foto’s nemen iets voor de professionele fotograaf of bevlogen amateurs.

'The Joys of Photography’ in Punch, or the London Charivari (28/08/1886). Anoniem. Lithografie, Collectie FOMU P/2015/40

The Kodak: Een revolutionaire camera

In de herfst van 1888 brengt George Eastman een revolutionaire camera op de markt die het leven van vele mensen voorgoed zal veranderen. The Kodak is een ‘kleine’ camera in de vorm van een doosje van 9,6 centimeter hoog, 8,3 centimeter breed en 16,5 centimeter lang.

Met de slogan You press the button, we do the rest’ introduceert Eastman een nieuwe manier van fotograferen, ook wel bekend als het snapshot of kiekje. Vroeger ging fotograferen gepaard met allerlei technische handelingen. Het enige wat je nu nog moest doen is de camera ergens op richten en het knopje indrukken. Daarna kun je de camera eenvoudigweg opsturen, Kodak doet de rest.

Advertentie voor ‘Kodak Brownie Camera No.2A’, 1930-1933. Collectie FOMU

Lichtgevoelig zilver maakt plaats voor pixels

Na de introductie van de Kodak-camera volgen kort achter elkaar nog veel meer ontwikkelingen in verschillende disciplines. Zo ontstaat de x-ray of röntgenstraling, wordt fotografie als kunstvorm verkend, gebeuren er experimenten met kleurenfotografie en doet de cinema haar intrede. De beroemde polaroidcamera komt op de markt, er verschijnen nieuwe soorten camera’s, fotopapieren en negatieven zoals vlakfilm en 35mm-rolletjes. De foto-industrie groeit en verandert in een steeds sneller tempo.

In 1975 begint een nieuw tijdperk: Steven Sasson van Kodak introduceert het prototype van de digitale camera en elektronica wordt gemeengoed in fotoapparatuur. Lichtgevoelig zilver maakt plaats voor pixels. Foto’s hoeven niet meer ontwikkeld te worden, je kan ze meteen zien op een scherm.

Fuji FInePix 50i. FUJI Photo Film Co. Ltd., Tokyo (JP), 2001 Digitale compactcamera met SuperCCD-sensor (2,4 megapixels), voor opnamen met maximale resolutie van 2400 x 1800 pixels. Collectie FOMU F/2012/75

En nu?

Foto’s vind je overal: in kranten, magazines en boeken, op reclameborden, in je familiealbum, bureaulade of in een schoenendoos, op de piano van je ouders, op je rijbewijs en identiteitskaart, als ingelijste posters op muren, als handgemaakte en gesigneerde afdrukken in galeries en musea, of misschien zelfs in je eigen persoonlijke kunstcollectie.

Elk jaar komen nieuwe smartphones en digitale camera’s op de markt, met steeds betere lenzen. Via artificiële intelligentie (AI) kan je zelfs foto’s genereren zonder camera. Maar tegelijk is ook de analoge fotografie weer aan een opmars bezig. Wat jouw voorkeur ook is, de volgende keer dat je een foto maakt, weet je in elk geval wanneer het allemaal begon: 184 jaar geleden, op 19 augustus 1839.

Lees het volledige artikel met uitgebreid beeldmateriaal op onze website.

Informatie & vragen

Voor informatie en vragen voor interviews kun je contact opnemen met Isabelle Willems.

Isabelle Willems

Head of press & communication, FOMU - Fotomuseum Antwerpen

Persberichten in je mailbox

Over FOMU - Fotomuseum Antwerpen

MISSIE

FOMU wil de kracht, kwetsbaarheid en magie van fotografie koesteren en delen.

Het fotografisch beeld heeft een bijzondere relatie tot de werkelijkheid. In de hedendaagse maatschappij is een goed begrip van visuele beeldvorming onmisbaar om de wereld te begrijpen.

Daarom wil FOMU het beeldbewustzijn aanscherpen. Dat doen we door fotografie toegankelijk te maken vanuit historische perspectief en binnen een actuele context. Omdat het experiment van vandaag het erfgoed van morgen is, stimuleren we creatie, dynamiek en vernieuwing. FOMU is een plaats waar mensen zich welkom en empowered voelen om via fotografie hun blik te verruimen.

WAARDEN

FOMU is nieuwsgierigintegergedreven & intuïtief.
FOMU is een open en bruisende plek van en voor mensen. Inclusiviteit en meerstemmigheid zit verankerd in ons DNA. We dragen 4 kernwaarden uit die een kompas vormen voor verbinding en samenwerking met iedereen die met ons in contact komt.

Nieuwsgierig - we gaan actief op zoek naar blinde vlekken, vellen geen oordeel en staan open voor experiment.

Integer - in onze interacties zijn we eerlijk en betrouwbaar en nemen we onze verantwoordelijkheid.

Gedreven - we bouwen met goesting en ambitie aan een bruisende ontmoetingsplaats voor mensen en ideeën.

Intuïtief - we luisteren naar het buikgevoel, maken ruimte voor twijfel en kwetsbaarheid en creëren zo een safe space waar plaats is om te leren en te creëren.

Waalsekaai 47 2000 Antwerpen België

www.fomu.be