Gevaert: wereldspeler voor Fotopapier

Expo, video en wikibase maken dit unieke archief toegankelijk

Het Belgische bedrijf Gevaert produceerde van 1894 tot 1964 fotopapier dat wereldwijd succes kende. In 2015 verkreeg FOMU het volledige bedrijfsarchief dat meer dan 377 papiersoorten en 1300 fotoverpakkingen bevat. FOMU maakt dit kostbare archief voor het brede publiek toegankelijk in een expo, video en wikibase. Zo houdt FOMU de kennis over analoge fotografie en fotopapier levend.

EXPO: OUD PAPIER? FOTOPAPIER UIT HET GEVAERT ARCHIEF

31.05.24 - 18.08.24

In de expo Oud Papier? Fotopapier uit het Gevaert archief maak je kennis met de grootste collectie fotopapier in Europa. Verschillende fotopapiersoorten, verpakkingen en internationaal promotiemateriaal geven je een unieke blik op fotografie in de 20e eeuw. Zo heeft elk papier een unieke textuur, glans, kleur en dikte. De expo onthult hoe dit toonaangevende merk uit Mortsel de geschiedenis van fotografie bepaalde. ​

Tot op vandaag blijft het fotopapier van Gevaert een inspiratiebron voor internationale kunstenaars. Zo ging fotograaf Alison Rossiter uit New York aan de slag met een rol vervallen Gevaluxe Velours fotopapier. FOMU is trotse eigenaar van een van haar werken en stelt het in deze expo voor het eerst tentoon. ​

Benieuwd naar het volledige Gevaert archief? Het materiaal dateert van de oprichting van het bedrijf tot aan de fusie met Agfa. Maar liefst 377 papiersoorten en 1300 fotopapierverpakkingen werden gedigitaliseerd en zijn online beschikbaar.

Historische Collectie Agfa-Gevaert, Reclame Gevaert fotopapier, Collectie FOMU, 001-GEV_14_7

VIDEO: GEVAERT, EEN WERELDSPELER VOOR FOTOPAPIER

Het Antwerpse bedrijf Agfa-Gevaert is industrieel erfgoed dat op het wereldtoneel van de analoge foto-industrie een hele grote rol gespeeld heeft. In 1890 start Lieven Gevaert in Antwerpen een fotozaak. Gaandeweg besluit hij om zelf fotopapier te maken. Dit blijkt een gat in de markt te zijn, veel fotografen komen dan ook bij hem om fotopapier te kopen. Internationaal waren andere spelers vooral bezig met op fotografische platen te werken of op kunststof te werken. Gevaert kiest - met succes - resoluut voor fotopapier.

Gevaert heeft lange tijd op hetzelfde niveau gestaan als merken zoals Kodak en Polaroid. Het Gevaert fotopapier was quasi wereldwijd beschikbaar. Er werden internationaal filialen, agentschappen en vertegenwoordigingen opgericht.

WIKIBASE: GEVAERT PAPIERCOLLECTIE

Benieuwd naar het volledige Gevaert archief? Het materiaal dateert van de oprichting van het bedrijf tot aan de fusie met Agfa. Maar liefst 377 papiersoorten en 1300 fotopapierverpakkingen werden volledig gedigitaliseerd en zijn online beschikbaar.

VIDEO: ALISON ROSSITER & GEVALUXE FOTOPAPIER

Gevaluxe Velours fotopapier was een van de paradepaardjes van Gevaert Photo-Producten NV in Mortsel, België. Het werd in de jaren 1930 op de markt gebracht als luxe papier. Vanwege zijn uitzonderlijke schoonheid werd het papier aangeprezen als de 'Stradivarius' onder de fotopapieren. Gevaluxe Velours is vandaag een van de meest zeldzame papiersoorten ter wereld.

Alison Rossiter (°1953 Jackson, Mississippi) woont en werkt in New York. Rossiter maakt foto's zonder camera op vintage fotopapier. In de voorbije twintig jaar heeft de kunstenaar een collectie van fotografische papieren opgebouwd, met zeldzame en prestigieuze voorbeelden die teruggaan tot de 19de eeuw.

FOMU is trotse eigenaar van het werk Gevaert Gevaluxe Velours, exact expiration date unknown, ca. 1930s, processed 2020 (#2), 2020 van Alison Rossiter. Rossiter beschouwt het werk gemaakt met deze rol Gevaluxe Velours papier tot het beste dat ze ooit gemaakt heeft.

Pierre gave me the box in 2015, and it took five years before I decided how to use it to its best advantage in 2020. The three large prints I made from this roll are the best things I have ever done with my collection of expired photographic papers.

PRAKTISCHE INFO & PERSBEELDEN

Je bent welkom om de expo te bezoeken op een moment naar keuze. Ann Deckers, hoofd Collectie en de collectiemedewerkers van FOMU zijn beschikbaar voor interviews. Een gratis ticket en interviews kun je aanvragen bij Isabelle Willems en Sarah Skoric.

Hieronder vind je een selectie persbeelden in lage resolutie. Hoge resolutiebeelden en extra beelden zijn beschikbaar op aanvraag.

Isabelle Willems

Head of press & communication, FOMU - Fotomuseum Antwerpen

Sarah Skoric

Assistant press & communication, FOMU - Fotomuseum Antwerpen

Persberichten in je mailbox

Over FOMU - Fotomuseum Antwerpen

MISSIE

FOMU wil de kracht, kwetsbaarheid en magie van fotografie koesteren en delen.

Het fotografisch beeld heeft een bijzondere relatie tot de werkelijkheid. In de hedendaagse maatschappij is een goed begrip van visuele beeldvorming onmisbaar om de wereld te begrijpen.

Daarom wil FOMU het beeldbewustzijn aanscherpen. Dat doen we door fotografie toegankelijk te maken vanuit historische perspectief en binnen een actuele context. Omdat het experiment van vandaag het erfgoed van morgen is, stimuleren we creatie, dynamiek en vernieuwing. FOMU is een plaats waar mensen zich welkom en empowered voelen om via fotografie hun blik te verruimen.

WAARDEN

FOMU is nieuwsgierigintegergedreven & intuïtief.
FOMU is een open en bruisende plek van en voor mensen. Inclusiviteit en meerstemmigheid zit verankerd in ons DNA. We dragen 4 kernwaarden uit die een kompas vormen voor verbinding en samenwerking met iedereen die met ons in contact komt.

Nieuwsgierig - we gaan actief op zoek naar blinde vlekken, vellen geen oordeel en staan open voor experiment.

Integer - in onze interacties zijn we eerlijk en betrouwbaar en nemen we onze verantwoordelijkheid.

Gedreven - we bouwen met goesting en ambitie aan een bruisende ontmoetingsplaats voor mensen en ideeën.

Intuïtief - we luisteren naar het buikgevoel, maken ruimte voor twijfel en kwetsbaarheid en creëren zo een safe space waar plaats is om te leren en te creëren.

Waalsekaai 47 2000 Antwerpen België

info@fomu.be