Nieuwe tentoonstellingen: James Barnor & Her Voice
Persconferentie donderdag 26 oktober om 11u in FOMU
James Barnor - Studio of Life
27.10.23 - 10.03.24
Studio of Life geeft een overzicht van James Barnors (1929, Ghana) indrukwekkende carrière. Zijn veelzijdige talent en invloedrijke beelden, maken hem tot een pionier in de fotografiegeschiedenis. Deze tentoonstelling belicht niet alleen Barnors rijke oeuvre, maar ook de culturele verbindingen tussen Accra, Londen en Antwerpen.
Barnor opent in 1949 zijn fotostudio in de Ghanese hoofdstad Accra. Meer dan enkel een studio wordt Ever Young een ontmoetingsplaats voor jonge Ghanezen die naar vrijheid snakken van het Brits koloniaal bewind. Vanaf 1951 werkt Barnor als één van de eerste fotojournalisten voor lokale media. Zijn studiowerk en straatfotografie tonen de trots en het plezier van een bruisend Accra op de drempel van onafhankelijkheid.
In 1959, twee jaar na de onafhankelijkheid van Ghana, trekt Barnor naar het Verenigd Koninkrijk. De beelden die hij daar maakt, geven een unieke inkijk in het leven van de zwarte diaspora. Het is in Londen en Kent dat hij de mogelijkheden van de kleurenfotografie ontdekt. Vanaf 1961 vervolmaakt hij zijn vakmanschap aan de Medway College of Art. Later werkt hij ook voor Colour Processing laboratories, een labo voor kleurenfotografie in Kent. Ondertussen is hij als lifestylefotograaf aan de slag bij het Zuid-Afrikaanse magazine Drum. Verschillende van zijn glamoureuze portretten van zwarte modellen sieren de covers van het populaire tijdschrift.
In 1969 verblijft James Barnor enkele maanden in België. In Mortsel, vlakbij Antwerpen volgt hij een opleiding bij de Agfacolorschool, waar hij het unieke ontwikkelproces van Agfa-Gevaert onder de knie krijgt. Na een decennium waarin hij zijn fotografische vakmanschap artistiek en technisch heeft verfijnd, keert hij in 1970 terug naar Ghana. Hij opent in Accra het eerste laboratorium voor kleurenfotografie en wordt vertegenwoordiger van Agfa-Gevaert.
Drie jaar later opent Barnor zijn Studio X23 en fotografeert hij de kleurrijke en tumultueuze jaren 1970 en 1980 in Ghana. In deze periode komt Barnors passie voor muziek steeds meer op de voorgrond. Hij portretteert muzikanten voor iconische platenhoezen en wordt manager van de muziekband Fee Hii. In 1994 verhuist hij terug naar Londen waarop hij tot op heden woont.
De voorbije jaren kreeg James Barnor steeds meer internationale erkenning. Zijn oeuvre weerspiegelt dan ook belangrijke omwentelingen in de 20ste eeuw. Studio of Life brengt niet alleen een overzicht van Barnors werk, maar toont ook een stuk wereldgeschiedenis vanuit een perspectief dat lang onderbelicht bleef.
Persbeelden & interviews
Hieronder vind je een selectie persbeelden in lage resolutie. Hoge resolutiebeelden en extra beelden zijn beschikbaar op aanvraag. Je mag maximum 3 persbeelden rechtenvrij gebruiken bij artikels over de expo. Er mag niet in de beelden geknipt worden en de copyright moet steeds vermeld worden.
Op deze website vind je een biografie en meer info over zijn werk.
James Barnor is beschikbaar voor interviews. Contacteer Isabelle Willems en Sarah Skoric om een interview aan te vragen.
Her Voice - Echoes of Chantal Akerman
27.10.23 - 10.03.24
‘Ik heb niet geprobeerd een compromis te vinden tussen mezelf en anderen. Ik heb gedacht dat hoe specifieker ik ben, hoe meer ik het algemene aanspreek’ - Chantal Akerman
Her Voice - Echoes of Chantal Akerman presenteert foto- en videowerken van zeven hedendaagse kunstenaars, geïnspireerd door de Belgische filmmaker Chantal Akerman. Manon de Boer, Moyra Davey, Gabby Laurent, Frida Orupabo, Joanna Piotrowska, Collier Schorr en Carmen Winant onderzoeken wat het vandaag betekent om vrouw, kunstenaar, moeder, dochter of geliefde te zijn.
Tot op heden blijft Chantal Akerman (BE, 1950-2015) een belangrijke inspiratiebron voor kunstenaars. Haar stem is tegelijkertijd krachtig en onderzoekend. Als kunstenaar vertrekt Akerman steeds vanuit persoonlijke ervaringen en bespiegelingen over seksualiteit, familie en trauma, intimiteit en beklemming. Haar radicaal kwetsbare aanpak was baanbrekend in de film- en kunstwereld van de jaren 1970. Een halve eeuw later beschouwen velen Akermans benadering nog steeds als een onverminderd krachtig feministisch gebaar. Vorig jaar riep het British Film Institute haar feministisch meesterwerk Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles (1975) uit tot beste film aller tijden.
Her Voice brengt nieuw en recent werk samen van zeven toonaangevende kunstenaars. Sommigen van hen refereren in deze tentoonstelling aan specifieke werken en ideeën van Akerman die hun kunstenaarschap hebben beïnvloed. Manon de Boer en Moyra Davey, maar ook Collier Schorr die Akermans sensuele film Je, tu, il, elle (1974) vertaalt naar een ballet waarin ze zichzelf voor het eerst blootgeeft. In een nieuwe installatie zet Carmen Winant de relatie met haar moeder centraal, net zoals Akerman ooit deed. Andere verwijzingen zijn implicieter. Zo maakt Joanna Piotrowska psychologisch geladen werk over familiedynamiek en huiselijke beklemming. Frida Orupabo en Gabby Laurent geven een hedendaags antwoord op de feministische vraagstukken uit Akermans films.
Her Voice laat zien hoe Akermans persoonlijke benadering, radicale ideeën en feministische kritiek voortleven in de hedendaagse kunst.
Bij deze tentoonstelling vertoont Cinema Lumière verschillende films van Chantal Akerman en andere kunstenaars. Op 23 februari 2024 organiseert FOMU een nocturne in samenwerking met het feministische kunstenaarscollectief Dis Mon Nom. Ook op andere plekken is er aandacht voor Akermans werk en nalatenschap, waaronder Contour Biënnale (Mechelen) en Argos (Brussel). In het voorjaar van 2024 organiseren BOZAR en Cinematek (Brussel) een retrospectieve.
Persbeelden & interviews
Hieronder vind je een selectie persbeelden in lage resolutie. Hoge resolutiebeelden en extra beelden zijn beschikbaar op aanvraag. Je mag maximum 2 persbeelden per kunstenaar rechtenvrij gebruiken bij artikels over de expo. Er mag niet in de beelden geknipt worden en de copyright moet steeds vermeld worden.
De kunstenaars en de curator zijn beschikbaar voor interviews. Contacteer Isabelle Willems en Sarah Skoric om een interview aan te vragen.
Persvoorstelling & interviews
De persvoorstelling van de nieuwe tentoonstellingen is op donderdag 26 oktober om 11u in FOMU. De curatoren leiden je rond in de tentoonstellingen. Interviews zijn op aanvraag.
Gelieve je aanwezigheid te bevestigen voor 25 bij oktober bij Isabelle Willems en Sarah Skoric.
Isabelle Willems
Sarah Skoric