SOUND GAZE - FOMU x Trix

7 sounds in de expo Present van Stephan Vanfleteren

Het FOMU en Trix slaan deze zomer de handen in elkaar om een unieke luistertour te ontwikkelen bij de tentoonstelling Present van Stephan Vanfleteren. Zeven Belgische muzikanten laten zich inspireren door een foto van Vanfleteren en schrijven een nieuwe song: ​ blackwave., Faces on TV, Jaouad, Miss Angel, Sunday Rose, Sylvie Kreusch en Zwangere Guy zetten het visuele om in het auditieve.

Vanaf 09.07 kan je deze nieuwe songs ontdekken tijdens je bezoek aan de tentoonstelling in het FOMU. Het enige wat je daarvoor nodig hebt is een smartphone en een hoofdtelefoon.

Iedereen die het FOMU wil bezoeken moet vooraf online een ticket kopen voor een bepaalde datum en uur. ​
Koop hier je ticket.

7 SOUNDS & 7 IMAGES

blackwave. koos de foto Harald (Eugene, Oregon, VS, 1996)

Harald Eugene, Oregon, VS, 1996 © Stephan Vanfleteren
Harald Eugene, Oregon, VS, 1996 © Stephan Vanfleteren
Het voorbijtrekkende landschap en de meditatieve, peinzende blik van de figuur in de trein voelt vertrouwd aan. De buitenwereld lijkt vaag, veraf, bijna als in een droom. Het leven gaat aan hem voorbij en toch lijkt hij helemaal aanwezig te zijn. Soms voelen we ons alsof we op treinsporen vastgebonden zijn. Hij kan alleen maar gaan naar waar de trein hem brengt, en toch is hij vrijer dan ooit

blackwave. is een hiphopduo dat bestaat uit rapper Jay Atohoun en zanger-producer Willem Ardui. Ze onderscheiden zich met hun ruimdenkende benadering van hiphop, waar ze verschillende invloeden zoals soul, funk, jazz en pop in vermengen. Met een liveband van jazzmuzikanten aan hun zijde, die ze leerden kennen in het Koninklijk Conservatorium Antwerpen, hebben ze gestadig een sterke livereputatie opgebouwd, met uitverkochte zalen in heel Europa. Ze brachten de ene song na de andere uit en in 2018 kwam de echte doorbraak met hun hitsingle ‘Elusive’. blackwave. releasete zijn debuutalbum ARE WE STILL DREAMING? in november 2019.

Faces on TV koos 'Roux'

Roux, Charleroi, België, 2015 © Stephan Vanfleteren
Roux, Charleroi, België, 2015 © Stephan Vanfleteren
De eenzaamheid die van deze foto uitgaat, snijdt door merg en been. Ik zie muziek meestal als abstracte kleurenformaties, maar de concrete, universele gevoelens die in deze foto zijn samengevat, gaven me de inspiratie tot Keep Me Close

Faces on TV is losbandig en zwoel, een ode aan drumcomputers en aan Prince. Jasper legde de basis voor de nieuwe muziek achter in de tourbus en meer dan ooit hoor je het geknetter van een muzikale alleskunner die barst van de creativiteit. Als producer werkte hij mee aan zowat alle interessante Belgische releases van de laatste jaren: Balthazar, Bazart, Warhaus, Sylvie Kreusch, noem maar op. 

Jaouad koos 'Etienne'

Etienne Kinshasa, DRC, 2010 © Stephan Vanfleteren
Etienne Kinshasa, DRC, 2010 © Stephan Vanfleteren
Ik koos “Etienne”, het portret van een Congolese man die de toeschouwer van achter zijn aangeslagen bril aanstaart en een indruk wekt van een man die er een lang en rijkelijk gevuld leven op heeft zitten. De bijna onzichtbare blik die achter deze glazen schuilt, roept de associatie op met iemand die getuige en slachtoffer is geweest van misbruik. Vanuit dit vertrekpunt maakte ik een intiem en persoonlijk nummer waarin we een reis horen naar het duistere innerlijke. Ik koos daarbij voor een eenvoudige compositie, om net zoals Vanfleteren met een esthetische soberheid een indruk te vereeuwigen zonder er al te veel versiering aan te hangen.

Over Jaouad: De multidisciplinaire Jaouad is theatermaker, LGBT-activist en vooral artiest. Jaouads missie is mensen verbinden via kunst en dialoog. In 2019 releasete Jaouad zijn eerste ep, Messias, samen met multi-instrumentalist, producer en componist Aiko Devriendt. Een soulvol album vol pop, r&b en gospel.

Miss Angel koos 'Aidspatiënt'

Aidspatiënt Botswana 1999 © Stephan Vanfleteren
Aidspatiënt Botswana 1999 © Stephan Vanfleteren
Haar ogen inspireerden me meteen. Ze geeft me het gevoel dat ze meer wil. Ze wil meer geven, maar dat kan ze niet altijd omdat ze nog niet alle tools heeft. Daar kan ik mij perfect in inleven. Ik bleef staren en kreeg meteen kippenvel. Mijn doel in het leven is teruggeven aan de mensen. Kan ik dat momenteel? Jazeker, maar op kleine schaal. Ik weet dat het de kleine dingen zijn die tellen en daar ben ik ook dankbaar voor … Maar toch wil ik meer kunnen teruggeven, groter teruggeven, en er absoluut niets voor terugkrijgen. ​
Maakt dat mij ondankbaar? Wil ik te veel? Droom ik te groot? Dat is eigenlijk de rol die deze persoon speelt in mijn track. Haar foto, die kracht en passie en frustratie in haar ogen legt. 
Excerpt lyrics: ‘I got more to give, but time is stressing my inner peace. Said I got more to give but I need some bags and fam - man I’m deeping it. I said I got more to give, if I leave I will leave knowing that I done some shit. I got more to give.

Angela, alias Miss Angel, is altijd al omringd geweest door hiphopmuziek maar vond haar zangstem pas een paar jaar geleden. Als tekstschrijver begon ze met songs en acapella spitten. Niet lang daarna ontmoette ze beatmakers en trok ze de studio in, wat in 2018 resulteerde in de release van drie nummers: ‘Ghetto Superstar’, ‘Money Making Mami’ and ‘All Of The Shmoke’.

Sunday Rose koos 'Begrafenis Julie & Melissa', beter bekend als ‘De traan'

Begrafenis Julie & Melissa, Luik, België, 1996 © Stephan Vanfleteren
Begrafenis Julie & Melissa, Luik, België, 1996 © Stephan Vanfleteren
Ik ben geboren een jaar voor deze foto genomen werd en toch heb ik het gevoel dat ik het bewust heb meegemaakt. Niet alleen was het proces erg berucht, het heeft ook onze levens voorgoed gemarkeerd. Buiten spelen kon niet zonder eerst te horen: ‘Pas op voor Marc Dutroux! Niet meegaan met een vreemde! Jullie weten wat Julie en Mélissa is overkomen!’ Ouders waren bang, gechoqueerd en op hun hoede, en terecht. De beelden van 15 augustus 1996, de bevrijding van Sabine en Laetitia, zie ik nog steeds voor mij alsof het gisteren was. An, Eefje, Julie, Mélissa, Sabine en Laetitia, mijn hart gaat uit naar jullie en naar jullie familie. Voor altijd zullen we aan jullie blijven denken.

Sunday Rose is een van de vele nakomelingen van de Congolezen die zich de voorbije decennia in België hebben gevestigd. Ze manoeuvreert tussen pop, r&b en soul. Haar muziek voelt onmiskenbaar hedendaags aan maar er weerklinken ook echo’s van een oude ziel in. Ze heeft in het verleden met verschillende producers en zangers gewerkt, maar trad pas recent in haar eentje voor het voetlicht. Dat was meteen raak. Met haar eerste solosingle, ‘Worst I Ever Had’, was ze een van de winnaars van de muziekwedstrijd De Nieuwe Lichting van Studio Brussel.

 Sylvie Kreusch koos 'Makone'

Makone Conakry, Guinee, 2013, Mercy Ships © Stephan Vanfleteren
Makone Conakry, Guinee, 2013, Mercy Ships © Stephan Vanfleteren
Deze vrouw keek me al van ver aan in de tentoonstelling. Haar donkere, nostalgische ogen trokken me binnen. Door een klein luikje zag ik eerst haar verdriet, maar naarmate ik langer keek, zag ik ook haar kracht en kwetsbaarheid. Als ik nu naar de foto kijk, zie ik vooral die kracht. In mijn lied, waarin ik de vocals zo vervorm dat ze doen denken aan een instrument, heb ik de tweestrijd tussen kwetsbaarheid en kracht proberen te vertalen. Met de donkere, slepende sound probeer ik niet alleen het verdriet weer te geven, maar ook de positieve nostalgie die mij meteen zo aantrok in dit beeld.

Sylvie Kreusch kreeg bekendheid als zangeres van Warhaus. Met haar smeulende vocals, fluwelen tonen en indrukwekkende liveperformances werd ze bejubeld in magazines en kranten als American Vogue en The New York Times. Atypische ritmische golvingen en haar veeleisende stem vinden een thuis op Kreusch’ debuut-ep BADA BING! BADA BOOM!. Verteerd door romantische extremen, fluctueert haar timbre van fluisteren naar schreeuwen en wordt onthaald op brutale eerlijkheid.

Zwangere Guy koos 'Anoniem'

Anoniem, New York, 1993 © Stephan Vanfleteren
Anoniem, New York, 1993 © Stephan Vanfleteren
Toen ik deze foto voor het eerst zag, kon ik het beeld niet meer van mijn netvlies krijgen. Niemand kiest ervoor geboren te worden. Het leven overkomt je. Waar de meesten gewoon zouden doorstappen en nog geen seconde stilstaan bij deze foto, dwingt het verstilde beeld iedereen om niet meer weg te kijken.

Zwangere Guy is eigenlijk Gorik van Oudheusden. Hij startte in de Ancienne Belgique als hulpkok en speelde er ondertussen meerdere uitverkochte shows. Met de single ‘Gorik pt. 1’ ging Zwangere Guy al het hele land rond en performde op alle grote Belgische en Nederlandse festivals. Een track waarop hij zijn ziel open en bloot toont, met een al even aangrijpende videoclip. Zwangere Guy heeft het hart op de tong. Hij weet als geen ander emoties te vertalen in zijn lyrics. Iemand die muziek gebruikt om alle kronkelingen in zijn leven een plaats te geven. Inmiddels heeft hij drie platen uit: Zwangerschapsverlof Volume 3, Wie is Guy?, en BRUTAAL. Dit najaar brengt Zwangere Guy nieuw werk uit, waarvan dit het eerste studioresultaat is. ​ 

Interviews & persbeelden

Voor vragen, interviews en persbeelden kun je contact opnemen met het FOMU en Trix.
Voor vragen aan de artiesten kun je contact opnemen met hun management: blackwave., ​
Faces on TV, Jaouad, Miss Angel, Sunday Rose, Sylvie Kreusch en Zwangere Guy.

Isabelle Willems

Head of press & communication, FOMU - Fotomuseum Antwerpen

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over FOMU - Fotomuseum Antwerpen

MISSIE 

FOMU wil de kracht, kwetsbaarheid en magie van fotografie koesteren en delen.

Het fotografisch beeld heeft een bijzondere relatie tot de werkelijkheid. In de hedendaagse maatschappij is een goed begrip van visuele beeldvorming onmisbaar om de wereld te begrijpen.

Daarom wil FOMU het beeldbewustzijn aanscherpen. Dat doen we door fotografie toegankelijk te maken vanuit historische perspectief en binnen een actuele context. Omdat het experiment van vandaag het erfgoed van morgen is, stimuleren we creatie, dynamiek en vernieuwing. FOMU is een plaats waar mensen zich welkom en empowered voelen om via fotografie hun blik te verruimen.

WAARDEN

FOMU is nieuwsgierigintegergedreven & intuïtief.
FOMU is een open en bruisende plek van en voor mensen. Inclusiviteit en meerstemmigheid zit verankerd in ons DNA. We dragen 4 kernwaarden uit die een kompas vormen voor verbinding en samenwerking met iedereen die met ons in contact komt.

Nieuwsgierig - we gaan actief op zoek naar blinde vlekken, vellen geen oordeel en staan open voor experiment.

Integer - in onze interacties zijn we eerlijk en betrouwbaar en nemen we onze verantwoordelijkheid.

Gedreven - we bouwen met goesting en ambitie aan een bruisende ontmoetingsplaats voor mensen en ideeën.

Intuïtief - we luisteren naar het buikgevoel, maken ruimte voor twijfel en kwetsbaarheid en creëren zo een safe space waar plaats is om te leren en te creëren.

Contact

Waalsekaai 47 2000 Antwerpen België

+32 (0)3 242 93 00

[email protected]

www.fomu.be